Thursday, May 25, 2006

Coming to Korean TV


Lelaki Komunis Terakhir has been purchased by the South Korean TV station EBS, which will hold the Korean broadcasting rights from next week. A highly-placed person from this station saw it at the Singapore International Film Festival last month and liked it enough to begin a correspondence. It will screen 3 times in the next 2 years.

EBS is state-owned so it is like the Korean version of RTM. It has the option of screening either a Korean-dubbed or subtitled version. I secretly hope for the first option because I think an all-Korean version of the documentary would be kind of cute.

South Korea has had many traumatic encounters with Communism in the past (there are a few rippling blockbusters of theirs that attest to this even if you don't read History books) but has no problem showing it. And it's also considered of sufficient technical merit to be broadcast.

Well, lots of Korean dramas now screen on Malaysian TV and have a screaming fan-base. It is nice for trade to go the other way for a change, even for such a modest venture. Such a patriot I am.

27 Comments:

Blogger Noor Azam Shairi said...

Lelaki Patriotik Terakhir. Mwahahahahaha.....

11:11 am  
Anonymous Anonymous said...

Congrats, Amir.

FAO

12:47 pm  
Anonymous Anonymous said...

Hello~ Amir
so lucky to find your blog
It's a good news
but i still hope to watch
Lelaki Komunis Terakhir at
Malaysia's cinema

2:11 pm  
Blogger Walski69 said...

Amir - congratulations!

It really is ironic that while the physical Malaysia tries very hard in its quest to be First World, conventional mentality retards us and keeps us permenantly shackled to the Third World or worse.

Especially when it's these conventionalists, and ultra right wing tradionalists, that hold the reigns of power.

Kinda like trying to run a Ferrari using 2-stroke fuel (petrol+lubricant) - sputter, sputter, sputter...

And it's the same people that dream of being as advanced as the Koreans... sigh...

Betul-betul otak tak serupa bikin...

2:56 pm  
Anonymous Anonymous said...

Indeed you are such a patriot. Replace Koreans dramas in their own country! XD

Jill Low

6:50 pm  
Anonymous Anonymous said...

Greetings, Mr. Amir!

I found your blog early in the morning today and now (circa 8 hours later) I've made my way through all the information posted. It didn't let me go, considering that anything connected with cinema interests me. I should admit though, never before have I heard about you or your films. Also, I knew little about Malaysian history, hardly anything about your national cinema. Reading through these posts was quite informative, now that my head is about to explode. :)

Anyway, I'm from Bulgaria and I realise that there is little to none possibility for me to see either of your films. Which is a pity! And I'm really fascinated by them, the idea of them, the one circling in these words...

So, my question would be if you plan to promote, as a theatrical screeing or DVD, your films, especially 'The Last Communist', in Balkan countries, Bulgaria for instance:) ?

Thank you and congratulations on your fabulous work here!

9:38 pm  
Anonymous Anonymous said...

congrats dude! you are the real patriot! not those buggers from berita harian!

10:09 pm  
Blogger Amir Muhammad said...

Epilog: Sah, dokumentari LKT ada propaganda PKM, Chin Peng
Oleh Akmal Abdullah


DEBAT mengenai pengharaman dokumentari Lelaki Komunis Terakhir (LKT) terus berlanjutan. Kini, mereka yang belum menonton dokumentari itu lebih banyak bercakap dan menyokong membuta tuli dengan pelbagai saranan atas pelbagai alasan yang ada kalanya berbunyi agak kelakar.



Namun, LKT dan pengarahnya, Amir Muhammad meraih publisiti dan populariti yang cukup menarik, apatah lagi bukan mudah pengarah generasi baru membina glamor seperti ini sehingga ia dibincang di merata tempat, malah pihak yang selama ini tidak pun beri perhatian kepada nasib filem Malaysia, tiba-tiba tampil menjadi hero dan mahu tumpang sekaki sebagai tanda ‘melahirkan rasa prihatin terhadap nasib filem tempatan’.

Nampaknya, filem tempatan untuk tarik perhatian ramai selepas ini haruslah ada kontroversi dan ‘strategi promosi’ sebegini, barulah ramai rakyat Malaysia juga peka dengan nasib industri filem kita. Malah, parti pembangkang dan agensi berita asing juga secara tiba-tiba beri perhatian pada nasib filem tempatan. Itu cuma baru dokumentari, bukan lagi filem cereka. Semuanya harus dilihat, dinilai dan diamati apa ‘rahsia’ di sebaliknya yang terdapat dalam LKT.

Pada awal sebelum LKT diharamkan Kerajaan Malaysia, penerbitan filem itu sendiri menimbulkan musykil sesudah Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPF) meluluskannya untuk tayangan umum. Kemusykilan mengenai judul itu sudah memberi reaksi tidak senang kepada pihak tertentu terutama veteran politik, bekas polis dan warga filem sendiri, kemudian selepas menonton sendiri dokumentari itu ia menambahkan lagi musykil, apa agenda LKT dihasilkan dan lebih menghairankan, bagaimana dokumentari yang tahap mutu produksinya rendah seperti LKT boleh dibawa ke beberapa festival luar negara.

Sangkaannya mutu produksi LKT mungkin bertaraf produk dihasilkan Discovery Channel. Maklumlah ia ditaja sebahagian dana dari luar negara untuk buat kisah perjuangan Chin Peng dan PKM. Namun, rupa-rupanya ia indah khabar dari rupa! Betapa mudahnya produk yang tidak bermutu dari segi teknikal boleh sertai festival di luar negara! Barangkali, mungkin inilah yang dikatakan festival filem nyamuk.

Selepas melihat sendiri kandungan dalam LKT, barulah kita tahu bahawa isi dokumentari itu sendiri ada sesuatu yang tersirat yang cuba dihidangkan untuk rakyat Malaysia. Tidak hairanlah apabila kerajaan mengambil keputusan menarik balik kelulusan tayangannya sebab apa yang dipaparkan dalam LKT bersangkut paut dengan imej kerajaan, sejarah kenegaraan Malaysia, Umno, MCA, sensitiviti rakyat Malaysia dan terutama mereka yang menghadapi trauma dan tragedi ngeri zaman Darurat.

Lebih besar, LKT secara halus sedang mempromosi imej jernih Chin Peng dengan menutup semula sejarah hitam yang dibinanya selama menjadi Setiausaha Agung PKM. Kehadiran LKT juga mungkin berkait dengan isu saman Chin Peng terhadap kerajaan Malaysia tahun lalu dan kes itu belum selesai. Chin Peng mengemukakan saman itu terhadap Kerajaan Malaysia bagi dirinya sendiri dan PKM, untuk mendapatkan deklarasi bahawa Perjanjian Damai 1989 serta persetujuan yang ditandatanganinya di Haadyai, Thailand, masih sah.

Chin Peng juga mahu satu injunksi bagi menghalang Kerajaan Malaysia serta ejennya daripada mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah terhadapnya. Atau, ia juga mungkin berkait dengan satu artikel dalam laman web rasmi DAP tah un lalu apabila Setiausaha Antarabangsa dan Ketua Biro Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) DAP, Ronnie Liu, mengatakan buku teks sejarah di sekolah tidak memberi gambaran sebenar mengenai kemerdekaan negara. Antara lain, artikel itu mengatakan pemimpin Umno khususnya Almarhum Tunku Abdul Rahman bukan pejuang kemerdekaan sebenar dan mengatakan orang lain seperti Chin Peng turut bertanggungjawab menuntut kemerdekaan dari British.

Sebab itu, kita musykil kerana walaupun Amir mengatakan bukan niat dia untuk mengubah sejarah tetapi kenapa isi dalam LKT menafikan fakta sejarah Malaysia. Mengambil perspektif dari sudut pandangan sendiri atau satu pihak saja iaitu PKM dan Chin Peng, apakah ia boleh dianggap satu dokumentari berkaitan sejarah Malaysia, apatah lagi Amir sendiri mengaku mesejnya dalam LKT ialah perjuangan dan perpaduan. Ini mengelirukan dan bahaya kerana ia bercakap atas nama dokumentari, bukan filem fiksyen atau cereka, yang boleh direka sendiri.

Apabila Amir memaparkan aspek yang berlainan berkaitan dari sudut sejarah negara tanpa memberi ruang atau merujuk kepada fakta sebenar yang menjadi dokumen keselamatan Kerajaan Malaysia, ia bermakna satu kepalsuan sudah dihasilkannya, apatah lagi LKT dibawa ke luar negara dan dihidang kepada masyarakat luar yang tidak tahu apa-apa mengenai sejarah Malaysia. Persepsi orang luar akan berbeza dan melihat Chin Peng sebagai pejuang kemerdekaan.

Maka, apa yang dihidangkan menerusi LKT untuk orang luar adalah satu pemesongan sejarah Malaysia. Perkara ini serius kerana LKT tidak memberi gambaran sebenar pihak yang berada dalam posisi sebenar mengenai perjuangan menuntut kemerdekaan. Dalam LKT, PKM dan Chin Peng kelihatan ‘dimuliakan’ seolah-olah mereka tidak ada buat kesalahan besar. Sejarah keganasan PKM dan Chin Peng dinafikan dan cuba diputihkan semula untuk mengundang simpati terhadap Chin Peng.

Dalam konteks ini, LKT sudah membuat kesilapan fakta. Sebagai dokumentari, ia harus adil dan seimbang untuk bercakap mengenai sejarah bangsa dan negara. Banyak fakta dan peristiwa penting yang menjadikan PKM sebagai kumpulan pengganas dipadamkan, sebaliknya isi cerita dibuat dengan rakaman zaman kontemporari yan tidak ada kaitan langsung bertujuan untuk memanipulasi mood penonton sambil naratif teks berkaitan biografi Chin Peng tertera atas skrin. Ia menggambarkan seolah-olah kehidupan sejahtera zaman sekarang di Malaysia menerusi bandar yang pernah dilalui Chin Peng adalah hasil perjuangan PKM. Inilah gambaran propaganda halus yang dipupuk dalam LKT. Tiba-tiba, pada penghujung cerita, ia menggambarkan Malaysia merdeka tanpa disebut langsung rundingan parti Perikatan dengan pihak British. Ironinya, kemerdekaan itu adalah atas usaha PKM.

Kita menyedari elemen komedi dan aksi lucu yang dipaparkan itu memberi satu bentuk hiburan pada penonton. Ramai ketawa melihat gelagat penjual petai, pengusaha kayu arang, penyanyi klip video dan pengalaman seorang warga emas yang menjadi spy polis British. Tetapi itu satu gambaran yang dikaburkan untuk melihat secara jelas nadi ceritanya adalah berkaitan Chin Peng. Ketiadaan sensitiviti pada fakta sejarah akan membuatkan penonton lebih terhiburan pada lapisan ini, bukan pada lapisan kedua yang menjadi motif dokumentari ini. tKita bersetuju dengan pandangan Datuk Seri Dr Rais Yatim dan Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad bahawa LKT mempunyai unsur mengagungkan Chin Peng.

Kata orang, kalau sudah buta sejarah silam, kita akan rabun pada zaman kini dan masa depan.

1:25 am  
Blogger mob1900 said...

Sooner or later, this country will be 'communist-like' with these zealots suppressing genuine voices of the people. Amir has made his point.

4:17 am  
Anonymous Anonymous said...

Greaatttt...news! Look East buddy!

8:05 am  
Anonymous Anonymous said...

Cathay Picturehouse (Singapore) screening times:
Every day from now to 31 May at 1:35 pm

For reservations:

http://tickets.cathay.com.sg/

9:45 am  
Blogger Unknown said...

nice blog..

10:00 am  
Anonymous Anonymous said...

how can we the normal people get a chance to watch this movie??

10:09 am  
Anonymous Anonymous said...

What crack is Akmal Abdullah smoking?

3:57 pm  
Anonymous Anonymous said...

So "Ketiadaan sensitiviti pada fakta sejarah" now equates to plain propaganda?

3:59 pm  
Anonymous Anonymous said...

yea..i wanna watch the movie..i've been reading all those newspapaer reports..banned and stuff but where do we actually get to see it? In Malaysia i mean...

12:39 am  
Anonymous Anonymous said...

amir,

I do am sure you did watch the "Last Samurai".To some extend the all the patriotic samurai including Hiroyuki Sanada died on the battle ground.
Some pride and joy of this great nation, could do.
For a start "Sargent Hassan" is a good review.
They very least the stories of Regiment Askar Melayu veterans during Congo fight for independence late 1950's as PBB soldiers of fortune.
Tan Sri S.M Salim is still alive to tell you the stories as he was part of the Culture troupe entertaining the lads jes as Bob Hope did during WW11.
Coming back they were awarded a piece of toll land,'Kg.Congo' and that is Bandar Tun Razak today.
We have ample unsung heroes to tell.The late Tan Sri Dr.Tan Chee Khoon a social enginneer.is one living example towards unity Malaysian as one.
The story of Cikgu Tahir,Mejar Teja Singh,Cikgu M.P Ranga Nathan is a prime example.
Not someone whom hails from Sungai Siput and make hundreds of widows and ophans children when Malaysia is still depending on the sales of getah keping asap berbunga selling at 20 sen sekati.

We don't mendenguk diair yang keroh, do we?
We build this country from the scratch.Do not,glofied the destroyer,pleased.
Shamsiah Pakih is still alive and living in Gombak she will be able to tell us fair comment of your industrious work.
Any how it is a good attempt only from a film producer prespective but historical content we don't need him to be around.

2:30 am  
Anonymous Anonymous said...

sorry to burst your bubble but EBS
is the educational channel
nothing like RTM

9:21 am  
Anonymous Anonymous said...

mr or miss or mrs anonymous,

What meaning educational channel?
Is EBS tv channel something like Harun Yahaya.com tv channel?

2nd.do you mean RTM all this years has failed to educated the majority viewers?
Were you around during the black and white tv era?

Yes,I agree some reform needed to be seen to be done but do not under estimate the early broadcaster,camera men,those in the conti 24 hrs,producers no matter how bad their production was coz without the early 'tenaga kerja' siapalah kita?

9:56 am  
Anonymous Anonymous said...

yeah, don't insult rtm, it has edukated me lots and even thought me to spel.

2:18 pm  
Anonymous Anonymous said...

orang bukit, tinggal di bukit

3:28 pm  
Anonymous Anonymous said...

hilarious!

http://www.kennysia.com/archives/2006/05/malaysia_bans_b.php

2:26 am  
Anonymous Anonymous said...

To all,

To majority Germans either young or older generation, there is one name not be mention again,repeat nor glorified that is Aldof Hilter.

To majority Germans there is one wall not be construct nor built anywhere on mother earth and that is Belin Wall.

Thus, there is one name either to be mention nor repeated again,either way Penal Code 121 shall be enforce.

Beware When Anarchy Prevails.

7:40 pm  
Anonymous Anonymous said...

But notice how there have been new German films that deal with Hitler (such as Downfall) and light-hearted ones to do with Communism (Goodbye Lenin) without being banned there. Heil Germany!

7:36 am  
Anonymous Anonymous said...

Do film maker ie.producers represent majority views of the Germany population?

10:44 am  
Anonymous Anonymous said...

In which country would the filmmaker (or writer, or poet, or journalist, or even politician) represent the majority views of a population? The point is that the nation is mature enough to allow even minority views.

11:37 am  
Anonymous Anonymous said...

I think its Litchmichland a small state on mother earth in between Germany and Swithland and Austria or better still the smallest is Vatican in Roma
or Andora.Border between France-Spain

Did you see that film by Tom Cruise "Minority Report"?
hahaha... marah nampak!

9:28 pm  

Post a Comment

<< Home