Saturday, December 02, 2006

Coming to Zagreb



Lelaki Komunis Terakhir
screens on 9 December in the Human Rights Film Festival of Zagreb. This might be the first time I am in the same section as Richard Linklater and Terrence Malick.

This might also be the last international screening of the year, bringing the total to over 20 festivals. I never thought it would travel so well overseas since I always thought it was kind of a 'local' subject and approach. The irony of course is that no local screenings have been possible.

Oh well. As the Malay scientist says in Atomic Jaya: "Chest la vie!"

38 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Amir,

Pas ni buat lak citer "Braveheart Bentong Kali" dan "Mat Komando Pembela Si Miskin" ok? Mesti menang kat filem festival....aku tunggu tau!

4:34 pm  
Anonymous Anonymous said...

PKM BUKAN PEJUANG KEMERDEKAAN
Oleh Dr Alias Mohamed

KEMERDEKAAN Tanah Melayu tidak pernah diperjuangkan oleh Parti Komunis Malaya (PKM). PKM ditubuhkan pada 1927 (30 tahun sebelum negara mencapai kemerdekaan) tetapi berfungsi sebagai pertubuhan 'secret society' atau kongsi gelap dan keseluruhan anggota asalnya adalah orang Cina.

Sebelum Perang Dunia Kedua, PKM sebenarnya bergiat dalam kegiatan mewujudkan huru-hara, kekacauan dan ketidakstabilan pekerja dalam ladang getah, syarikat bijih timah dan perkapalan di Malaya.

Pada 1941 Russia diserang tentera Jerman dan Britain serta Russia menjadi rakan dalam peperangan dunia itu, PKM menukar haluan lalu menyokong tentera British untuk menentang Jepun di Tanah Melayu.

Peperangan Jepun di Tanah Melayu membolehkan PKM mencapai dua objektif. Pertama menentang musuh tradisional (Jepun) dan kedua menubuhkan Republik Komunis Tanah Melayu. Pada masa inilah, pemimpin tentera British di Malaya mendekati PKM untuk saling membantu bagi mengalahkan Jepun dengan janji bahawa selepas Jepun kalah, mereka akan meletakkan senjata.

Pada awal perang Jepun, bilangan PKM (ahli daripada Malayan People Anti-Japanese Army atau MPAJA) seramai 3,000 orang, tetapi meningkat 7,000 orang pada 1945.

Kekosongan yang wujud antara kekalahan Jepun pada Ogos 1945 dan kedatangan semula British di Tanah Melayu menyebabkan komunis (yang juga ahli MPAJA) bermaharajalela. Pemimpin mereka yang berharapan tinggi untuk menguasai Tanah Melayu selepas perang, mula menunjukkan sikap bengis dan zalim yang tidak berbeza dengan ketika Jepun memerintah.

Apabila British kembali dan menapak semula pentadbiran mereka, tentera MPAJA menyerahkan senjata. Namun, masih banyak ditinggalkan di tempat strategik dalam hutan untuk digunakan semula apabila masanya tiba kelak untuk mencetuskan pemberontakan komunis. Ketika itu komunis berjaya mendapat kepercayaan dan kelulusan British untuk menubuhkan parti komunis di Tanah Melayu.

Orang Cina dalam MPAJA yang menyertai PKM bekerja keras untuk menubuhkan Republik Komunis Tanah Melayu. Mereka nampaknya bersedia menghadapi tentangan orang Melayu jika tidak kerana Pentadbiran Tentera British (British Military Administration) yang menguasai kumpulan militan yang mengganas dan membunuh penduduk dalam masa tiga bulan selepas Jepun berundur.

Pada akhir 1945 hubungan Melayu – Cina menjadi begitu buruk sehingga orang Melayu terdesak untuk menubuhkan sebuah pertubuhan politik – Persatuan Kebangsaan Melayu Malaya atau PKMM (ditubuhkan pada November 1945), terutama untuk melindungi nyawa daripada keganasan MPAJA dan kepentingan Melayu daripada ura-ura rancangan British.

Pada Januari 1946 Kerajaan British mengisytiharkan rancangan menghapuskan hak Melayu dengan menubuhkan Malayan Union. Pada Mac 1946, Datuk Onn Jaafar menubuhkan Umno untuk menentang cadangan pentadbiran Malayan Union yang dasarnya tidak membezakan antara hak Melayu dan kepentingan orang Cina serta kaum imigran lain. Malayan Union, bahkan akan menghapuskan sama-sekali hak Melayu dan raja-raja. Di sini, bermula perjuangan orang Melayu untuk mempersiapkan diri dan berjuang menuntut hak dan memerintah sendiri Persekutuan Tanah Melayu (ditubuhkan pada 1948).

Terdahulu, raja-raja Melayu menarik balik persetujuan dan menyesali tandatangan yang diberi kepada Harold Mac Michael, wakil Kerajaan British untuk menemui sultan dan mendapatkan tandatangan mereka untuk menubuhkan Malayan Union.

Sementara itu, di Britain, rancangan Malayan Union diserang dan dikritik hebat oleh pegawai tinggi British dalam Dewan Tertinggi (House of Lords) menerusi usaha melobi anggota Dewan Rendah (House of Commons) serta menerusi surat dalam akhbar Britain yang ditulis oleh bekas pegawai tinggi Kerajaan British di Tanah Melayu.

Salah seorang daripada mereka ini ialah Sir Frank Swettenham. Beliau menentang Malayan Union kerana sistem pentadbiran ini melemahkan kedudukan dan status istimewa orang Melayu yang dilindungi sejak sebelum perang lagi. Dalam pada itu pun, tiada kumpulan tertentu di Tanah Melayu yang menyokong Malayan Union secara terbuka, sungguhpun ramai orang Cina tidak menolak sistem pentadbiran baru itu.

Victor Purcell, penasihat dan penyokong kaum Cina pada masa itu (yang tidak disukai oleh Tunku Abdul Rahman) menulis dalam bukunya The Chinese in Southeast Asia, bahawa di kalangan orang Cina wujud sikap yang tidak mengendahkan Malayan Union. Malayan Union akhirnya digagalkan. Tetapi, orang Melayu belum lagi selamat sepenuhnya daripada pelbagai ancaman terhadap masa depan mereka. Beberapa bulan selepas penubuhan Persekutuan Tanah Melayu pelbagai kekacauan berlaku.

Pada 1948, parti politik diharamkan dan PKMM, yang tidak puas hati dengan terma kerakyatan tidak lagi dapat berfungsi. Komunis (PKM) yang menentang melancarkan keganasan dari tempat persembunyian mereka dalam hutan. Pada Februari 1948, satu persidangan komunis antarabangsa berlangsung di Kolkatta, India dianjurkan oleh Komunis Asia dan Australia. Selepas itu beberapa kekacauan berlaku di India, Myanmar dan Indonesia.

Di Tanah Melayu, 'watak Melayu' dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1948 mungkin menjelaskan mengapa semua anggota PKM adalah orang Cina. Tetapi, orang Cina yang menjadi anggota Kuomintang (KMT) menghadapi nasib sama seperti orang Melayu.

Pada Februari 1949, MCA ditubuhkan untuk menyuarakan kepentingan kaum mereka di pekan dan bandar. Kemunculan MCA ditentang oleh PKM. Ramai ahli MCA menjadi mangsa keganasan komunis.

Tertekan antara ancaman komunis dan desakan untuk memain peranan dalam negara yang bakal merdeka, MCA bergabung dengan Umno. Tetapi, dalam Umno sendiri berlaku ketegangan dan perpecahan yang berkait dengan penyertaan orang Cina dalam Independence of Malaya Party (IMP). Pada masa itu ahli sesebuah parti boleh menjadi ahli parti lain. Akibatnya Datuk Onn diganti oleh Tunku Abdul Rahman.

Ketika Umno dipimpin oleh Tunku, proses untuk mencapai kemerdekaan berjalan lancar. Perkembangan ini dipercepatkan oleh penubuhan Umno-MCA yang menang pilihan raya majlis tempatan pada 1951. Nampaknya, orang Cina tertarik kepada IMP yang ditubuhkan oleh Datuk Onn selepas keluar Umno.

MCA hampir pecah kerananya. Penyokong MCA yang berpendidikan sekolah Cina anehnya menyokong Umno, sedangkan berpendidikan Inggeris menentang Umno. Malah, mereka ini menyokong IMP. Pemimpin MCA sendiri, Tan Cheng Lock, yang berpendidikan Inggeris berada dalam dilema, sedangkan beliau bersahabat baik dengan Datuk Onn.

Titik tolak sebenar ke arah kemerdekaan Malaya ialah kemenangan Umno-MCA dalam pilihan raya kerajaan tempatan 1951. British sedang memerhati dari jauh. Malah sebelumnya, British sedia menerima IMP yang membuka partinya kepada orang Cina untuk memulakan rundingan kemerdekaan. Tetapi, IMP 'dilitar-pintaskan' oleh kemenangan Umno-MCA. Inilah titik-tolak sebenar dalam sejarah kemerdekaan Tanah Melayu yang mendorong Tunku untuk mengorak langkah merundingkan kemerdekaan dengan British selepas peristiwa kemenangan itu.

Dengan kejayaan perikatan Umno-MCA dalam pilihan raya Majlis Tempatan Kuala Lumpur pada 1951 dengan IMP memenangi hanya dua kerusi, maka Umno membuka langkah memulakan tuntutan untuk menubuhkan kerajaan sendiri dan untuk merdeka. Pada 5 April 1953, Umno Melaka mendesak diadakan pilihan raya persekutuan pada tahun berikutnya. Mereka mengancam Kerajaan British untuk menarik diri bersama anggota MCA daripada Majlis Perundangan Persekutuan. Malah, jeritan Merdeka! mula kedengaran di mesyuarat Umno Melaka itu.

Pada 15 Oktober 1954 di mesyuarat tahunannya, Pemuda Umno Melaka meluluskan resolusi yang meminta kerajaan supaya kemerdekaan diberi secepat mungkin. Tindakan Pemuda Umno Melaka ini sebenarnya atas galakan Tunku sendiri supaya mengambil sikap ekstrem terhadap British. Manakala Umno induk lebih berdiplomasi. Inilah cara sebenar Tunku merundingkan isu kemerdekaan dengan British dan MCA kemudian.

Pada 21 April 1954, Tunku ke London untuk menemui Setiausaha Tanah-Tanah Jajahan British, Oliver Lyttleton. Rundingan yang kurang memuaskan sekitar butiran mengenai keanggotaan Majlis Perundangan Persekutuan sepanjang 1954 mendorong Umno-MCA (iaitu Perikatan) untuk melancarkan boikot dalam Majlis Perundangan. Akhirnya, British bersetuju mengadakan pilihan raya Tanah Melayu pertama pada 27 Julai 1955.

Selepas mendapat kepercayaan British untuk meneruskan rundingan kemerdekaan, Tunku mengumpul sokongan Umno kepada sultan. Pada 15 September 1955, mesyuarat Raja-Raja Melayu memberi restu kepada Tunku untuk berunding dengan British. Malah, pada awal 1956, Raja-Raja Melayu memberi petunjuk bahawa mereka bersedia bekerjasama dengan Tunku dan Perikatan.

Pada saat kemerdekaan hampir tercapai, Tunku menemui hampir semua pihak, kecuali komunis (PKM). Pada 1955, apabila Tunku menyatakan hasratnya untuk menemui Chin Peng di Baling, Kedah, British tidak bersetuju.

Laporan perisik dan tentera British menjelaskan PKM sudah kalah dan tidak perlu Tunku mengadakan lagi rundingan politik dengan komunis. Di satu mesyuarat dengan Tunku, British mendesak beliau supaya tidak mengiktiraf PKM. Kepada British, pihak komunis hanya menukar taktik daripada keganasan ketenteraan kepada bersifat politik.

Kegagalan Rundingan Baling menyebabkan kerajaan pimpinan Tunku selepas merdeka mendokong dasar antikomunis. Walaupun Chin Peng mengirim sepucuk surat kepada Tunku pada 10 Oktober 1957 (hampir dua tahun selepas Rundingan Baling) untuk berunding semula, Tunku tidak mengendahkannya lagi.

Setahun lapan bulan kemudian selepas Rundingan Baling, Tunku dengan bangganya mengisytiharkan Tanah Melayu merdeka pada 31 Ogos 1957.

4:52 pm  
Anonymous Anonymous said...

PAS: Communist party helped secure Merdeka

Aug 29, 06

History cannot ignore the fact that the Communist Party of Malaya (CPM) had also played a role in fighting for the independence of this country, said a PAS think-tank.

In a ground-breaking article published in the party organ Harakahdaily.net on Sunday, the PAS research centre said CPM had been active in its campaign for independence since its formation in May 1930.

“During the Japanese rule, (CPM secretary-general) Chin Peng (photo) and his comrades were one of the bravest groups to have fought against the Japanese.

“They lived in the middle of the jungle, slept on the ground with only the sky as their roof in order to battle the Japanese and to search for true independence. Is it fair to ignore their contribution now?”

The centre said CPM’s struggle did not end with the Japanese as they also waged an armed struggle against the British for independence.

It said while CPM wanted to form a communist state - which was rejected by both the Malay community and Islam - it is however wrong not to acknowledge the party’s contribution to the nation's quest for independence.

Include all who fought

In view of this, the centre said it is vital that all historical facts pertaining to independence be included.

The struggle should not be confined to only those at the negotiation table, but also encompass those who were willing to give up their lives to fight for independence, it added.

“Before Tunku Abdul Rahman chanted ‘Merdeka’ on Aug 31, 1957, the call was already resonating, and many historical episodes were being played not only by Umno and the Alliance.

"CPM and banned Malay nationalist parties took up arms against the British. Abdullah CD, Rashid Mydin, Shamsiah Fakeh and Musa Ahmad were among the leaders who fought for independence."

CPM gave up arms following its peace treaty with the governments of Malaysia and Thailand, signed on Dec 2, 1989 at the southern Thai city of Haadyai.

Chin Peng, who is currently living in Thailand, is embroiled in a legal struggle with the Malaysian government over his bid to return to this country.

Meanwhile, the PAS research centre also said that history showed the existence of Malay nationalist parties which were well ahead of Umno in the struggle for independence.

These were Persatuan Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (Awas), Baris Tani Se-Malaya (Batas) and the Majlis Tertinggi Se-Malaya (Mata).

The centre said Merdeka celebrations would have a greater meaning when the people learn and accept the true picture of our independence struggle.

When this happens, it added, the government would no longer have to repeatedly remind the people of the Merdeka celebrations as “it (the celebrations) would belong to all Malaysians”.

7:15 pm  
Anonymous Anonymous said...

Who the hell is PAS Research Centre?? It's nothin to do with Parti Islam Se Malaysia kan??
Anyway, we need to read/ hear comment from Al Marhun TAR after Baling Discussion....Very useful and very obvious that PKM was not fighting for independence, but for their self-interest struggles only.
Anyway, communist is communist, Muslim Malays will not tolarate to that ideology. PKM was and is wrong...if any muslim thinking PKM was and is right, then he/ she may has short circuit somewhere in his/her nerve system/ HOtak. Leaders of API, etc like Shamsiah Fu*k-eh, Abdullah Celana Dalam, Rashid Mad-ing are all alive till this moment, and they never regret with their previous actions, which cost tens of thousands of lives, never say sorry and the only those bastards know is wanna make new generation confuse with PKM, and hail PKM as one of the independent struggling movement...it's like saying Holy!! to Sh**. Anyway, after those wild boars become dead-meats, then they will know the consequences.I wonder why those wild boars (incl. Father of Fat Boars- Chin Pen-is) willing to come back....they fought and fighting for Communist, so they should kcuf forever with PKM and communist, and dont kcuf with democracy in Malaysia.

9:33 am  
Anonymous Anonymous said...

ahmadhadeed menulis - ""MPAJA adalah usaha nekad Kaum Cina ber- ideologi Komunismerampas Tanah Melayu "

Mengatakan Ching Peng sebagai hero kemerdekaan samalah saperti mengatakan Pol Pot Kemboja sebagai hero kebangsaan.

Ching Peng adalah ketua komunis yang kejam yang membunuh ramai orang Melayu dan bangsa lain yang tidak setuju dengan rancangan nya untuk menaklukki Tanah Melayu untuk dijadikan Republik Komunist Malaya saperti Pol Pot ingin menjadikan Kemboja , Republik Komunis Kemboja . Parti Komunis Malaya adalah usaha klasik kaum Cina berfahaman komunis untuk merampas Tanah Melayu yang sudah dimiliki ummat Islam beribu tahun lamanya. Usaha mana mana pihak untuk menjadikan Ching Peng sebagai hero kemerdekaan adalah usaha khianat ,kurang ajar dan menghina sejarah orang melayu-islam .
Ching Peng adalah ketua Komunis Malaya yang ganas yang telah me 'massacre '(pembunuhan beramai ramai ) keluarga anggota keselamatan Melayu Islam di Bukit Kepong. Dalam peristiwa itu 23 Feb 1950 , semasa Ching Peng menjadi Ketua Pengganas Parti Komunis Malaya , 180 pengganas komunis atau 'bandit'lengkap dengan senjata outomatik telah mengepung , membunuh dan membakar keluarga anggota keselamatan melayu yang bertahan di Bukit Kepong.

(Sila ke http://ahmadhadeed.tripod.com untuk melihat gambar lama yang menarik )

Mereka di tembak dan mayat mereka dibakar hidup hidup didalam rumah. Mayat anak dan isteri anggota keselamatan Melayu ini bergelimpangan di bunuh oleh pengikut ganas Ching Peng , pengganas Cina paling kejam di bumi orang Melayu Islam. Sebelum membakar rumah pengikut Pengganas Ching Peng menangkap isteri anggota keselamatan dan mengarah untuk yang bertahan menyerah diri. Bila tidak diendah isteri mereka di bunuh. Pada akhir pertempuran rumah dan anak isteri dibakar hidup hidup.Jika sesiapa mahu mengatakan Ching Peng sebagai hero kemerdekaan , kemungkinan mereka adalah pengikut Ching Peng atau anak cucu Cing Peng laknatullah. Hero kemerdekaan sebenar ialah keluarga anggota keselamatan yang menggadai nyawa mempertahan kampung dengan nyawa, pantang undur menyerah kalah , biar puteh tulang jangan putih mata,- menghadapi serangan pengganas komunis laknatullah yang zalim dan kejam.

Parti Komunis Malaya adalah usaha kaum Cina yang berfahaman Komunis untuk merampas Tanah Melayu dari kaum pribuminya. Kaum Cina pada masa penjajah datang ke Tanah Melayu untuk lari dari kebuluran di Cina tetapi apabila melihat komuniti Melayu Islam yang lemah ketika itu maka mereka mencuba nasib untuk merampas Tanah Melayu dengan perang gerila melawan British dan jika berjaya sudah tentu Tanah Melayu akan berada di bawah tadbir kaum Cina berfahaman komunis. Perlu di fahami bahawa bukan semua orang Cina sukakan fahaman komunis kerana pada masa yang sama Kuomintang berperang dengan Moa Tse Tong untuk merebut kuasa di Tanah Cina. Koumintang adalah orang cina berfahaman nationalis yang akhir bertapak di Taiwan yang masih di tagih oleh Republik Cina. Alhamdulillah dengan keberanian Ummat Islam yang berJIHAD melawan komunis berbangsa cina ini , Tanah Melayu tidak dapat dirampas dari orang melayu.

Melihat kebencian orang melayu muslim terhadap orang cina berfahaman 'kafir' komunis ini , Parti Komunis Malaya menggunakan taktik memasukkan barua Melayu kedalam parti komunis mereka. Beberapa Melayu barua saperti Rashid Maidin , Dollah CD dan Shamsiah Fakeeh untuk menyertai parti komunis bagi menipu orang melayu supaya menyertai parti komunis. Alhamdulillah dengan kuatnya pengaruh Islam di pondok, orang melayu Islam tidak melayan seruan ini atas dasar Komunis adalah ideologi kafir yang menolak Allah dan Rasul. Sebab itu lah Komunis Malaya amat berdendam dengan kaum ulama' yang menjadi ketua dan pedoman semasa itu.Yang Malang nya UMNO tidak belajar dari sejarah. Mereka turut berusaha memerangi ulama dan pondok untuk memuaskan kafir Amerika. Ini dinamakan kerja orang bodoh yang membuang perisai penting ummah ia itu Islam dan aqeedah.

Parti Komunis terus menentang British dan membunuh ramai orang melayu islam yang dianggap sebagai menolong inggeris. Kebetulan pula British mengambil ramai orang Melayu untuk menyertai pasukan keselamatan memerangi komunis. Bagi orang melayu , dapat memegang senapang untuk menembak komunis adalah satu kehormatan demi menjaga keselamatan nyawa , ugama dan tanah air mereka.

Apabila perang dunia meletus, Parti Komunis Malaya sekali lagi menukar taktik. Kali ini mereka menarik muka manis pada penjajah inggeris demi untuk memenuhi cita cita mereka bagi merampas tanah melayu dari ummat islam. Ini memandangkan pertukaran dasar pakatan inggeris-america dengan Komunis russia. Pengganas Komunis ini telah mendapat latihan dan bekalan senjata modern yang akhir nya di gunakan untuk merampas Tanah Melayu selepas Jepun menyerah kalah.Sebenarnya parti Komunis tidak pun memerangi Jepun . Mereka hanya menipu British untuk mendapatkan senjata modern. Pihak Jepun tidak pernah menggangap Komunis sebagai ancaman bagi penaklukkan mereka selama 3 tahun lapan bulan.

Selepas Jepun keluar, Pengganas Komunis kaum Cina ini keluar hutan dan masuk ke kampung dan bandar , membunuh dan menyeksa orang Melayu yang dianggap menolong Inggeris. Ini lah kali pertama orang Melayu Islam melihat bagaimana jiran sebelah nya yang mengangkut tahi waktu malam tiba tiba menjelma sebagai general dalam tentera komunis. Mereka membunuh dan membunuh ulama dan berlaku kebangkitan ulama di merata tempat untuk memerangi pemerintahan komunis . Yang terkenal ialah yang di ketuai oleh Kiyai Salleh di Batu Pahat . Kiyai Salleh dan pengikut mengishtiharkan Jihad memerangi komunis laknatullah dengan hanya berbekalkan parang dan lembing.Orang melayu ada men-ibaratkan , apabila seseorang itu terlalu jahat dan zalim maka mereka dikatakan berperangai 'macam kominis bintang tiga'.Bintang Tiga adalah lambang MPAJA.

Komunis kemudian dihalau balik kedalam hutan oleh Inggeris dan pada tahun 1948 , darurat di istiharkan. Ramai orang melayu termasuk wanita menyertai pasukan bersenjata untuk mempertahankan diri dari serangan komunis di kampung .

Akibat dari tentangan sengit dari melayu islam yang tidak sanggup membiarkan Tanah Melayu di jajah oleh kaum Cina berfahaman komunis , Ching Peng sekali lagi menukar taktik mulut manis , punggung berulat untuk berdamai . Maka berlakulah perbincangan di Baling Kedah tetapi gagal. Ching Peng sekali lagi masuk hutan dengan barua melayu untuk meneruskan usaha merampas Tanah Melayu . Pada tahun 1968 , pengganas komunis bergabung dan melakukan percubaan kali kedua untuk merampas tanah melayu. Mereka menggunakna taktik kekejaman untuk menakutkan rakyat dan pasukan keselamatan namun dengan kuatnya semangat islam dan jihad ummat islam .Pernah anggota keselamatan di kelar selepas di ambush di grik lenggong pada tahun 1974., Sekali lagi mereka gagal . Kali ini mereka lari ke Thailand dan Betong.Dengan petolongan Kumpulan islam di Selatan Thai , mereka dihalau dari kawasan Betong , Akhir nya muka manis punggung berulat ini berbincang dan dan bersetuju meletak senjata dengan ganjaran lumayan . Namun begitu , masih ramai lagi pengikut Ching Peng dan anak cucu Cing Peng yang mahukan Cing Peng balik untuk meneruskan keganasan nya bagi merampas Tanah Melayu dari tangan orang Melayu Islam.Inshaallah dengan semangat Jihad dan kesedaran Islam , mereka akan gagal selama lamanya dengan izin Allah.

Sumber:Tranungkite.net

12:47 pm  
Anonymous Anonymous said...

Judging by the quality of language (and spelling) used, the last poster is obviously an Umno Youth member.

6:02 pm  
Anonymous Anonymous said...

We are what we love, not what loves us.-Charlie Kaufman, Adaptation

"Sometimes it's better to have less money [for budget] and more freedom."-Michel Gondry

Feel free to read my blog redeoTV. The Big Durian memang sedap.

3:07 pm  
Anonymous Anonymous said...

Anonymous said...
Judging by the quality of language (and spelling) used, the last poster is obviously an Umno Youth member.
>>--UMNO Youth Member...so what???Still better than DAP and or communist members...talking, planning everything have got udang sebalik batu...
Dont play2 decent, innocent etc laaa members/symphatizer/decendents of cum-unist party, we know what u did to Tanah Nusantara last time. You all deserve that word, taken from english version of insult...
yang penting GAGAH MELAYU ISLAM DI NUSANTARA!

8:42 am  
Anonymous Anonymous said...

melayu-melayu pun sampai masa mati jugak macam india ke cina ke...

1:49 pm  
Anonymous Anonymous said...

melayu-melayu pun sampai masa mati jugak macam india ke cina ke...

>> Yess u're absolutely rite...That's the point!(Makanya terhasillah tulisan2 di atas), TAPIII...besau tapinya....Melayu Islam berbeza matinya dengan Melayu Komunis atau Bukan Islam....Cina pun sama, Cina Islam berbeza matinya dengan Cina Komunis atau bukan islam...india sama, orang asli sama, dayak sama etc2...Pokok Jatinya, Muslim mati berbezalah dengan Bukan Muslim...Kalau anda muslim, tentunya faham maksud itu.

3:57 pm  
Anonymous Anonymous said...

Kalau anda Kristian atau Yahudi, anda juga akan rasa bahawa lebih baik mati sbg Kristian atau Yahudi. Like, get over it.

9:28 am  
Anonymous Anonymous said...

cyclo said...
Kalau anda Kristian atau Yahudi, anda juga akan rasa bahawa lebih baik mati sbg Kristian atau Yahudi. Like, get over it.
<< Tapi apa yang saya boleh kata....embrace Islam for your salvation...Accept Islam.

1:54 pm  
Anonymous Anonymous said...

hail amir!!! save us!

12:51 am  
Blogger Amir Muhammad said...

Just got back from Manila. It was brilliant. Lots of inspiration especially for the publishing company I plan to start next year.

Anyways, if you have time do turn up for the following:

++

Kelab Seni Filem Malaysia
presents
MALAYSIAN DOCS

Monday, 18 December, 8pm.
HELP University College Auditorium
Admission: FREE!

Q&A with the directors after the screening.

Line-up:

1. INVISIBLE CHILDREN directed by Hariati Azizan (21
min)
In Malaysia, there are about 9,000 refugee children
living in the fringes of our society, leading a
marginalised existence. These children are denied
access to adequate education, which is imposing a poor
prospect for their future. Even if they are receiving
some schooling, they are usually relegated to
substandard educational facilities, poorer quality of
instruction and fewer teaching materials, let alone
getting any opportunities for higher education.Follow
a few refugee children, namely Moses, 16, and Wulan,
19, as they try to eke out a normal existence in a
world where they are not recognised. Sponsored by
Komas.
* Hariati Azizan works for an MCA-run tabloid and also
does theatre work.


2. THE GLADIATOR COCK directed by Yeoh Seng Guan (11
min)
The political economy of a lively Filipino spectator
sport. Several animals were harmed while this
documentary was being made.
* Yeoh Seng Guan lectures at Monash in Sunway and is a
previous recipient of The Nippon Foundation's Asian
Public Intellectuals fellowship.


3. RAINY DAYS by Rajan Paramesran (11 min)
A rubber tapper's quest to recover his rightful wages
was stymied by a lengthy legal process. A true case of
justice delayed was justice denied. Sponsored by Komas
and received Special Mention at the 2006 Freedom Film
Festival.
* Rajan Paramesran is a freelance writer. This is his
first documentary, or docu-drama.


4. KOPI O KHAU SIKIT KURANG MANIS by Andrew Sia (30
min)
Our police howlah? A hip-hopping documentary on
ear-squats plus allegations of corruption, abuse and
poor crime prevention. How can we restore police
integrity and service to truly royal standards?
Sponsored by Komas.
* UM graduate Andrew Sia works for an MCA-run tabloid.
This is his first documentary.


5. TWELVE 11 by Loh Yin San and Claudia Theophilus (21
min)
A tragedy of a magnitude never before seen in Malaysia
had claimed 48 lives and shocked a nation. In
unravelling the mystery surrounding the incident,
Twelve 11 questions whether the loss of life and
property could have been avoided. The aim is also to
expose a legal loophole that begs urgent action in the
call for justice. Made by the same team behind last
year's documentary ALICE LIVES HERE. Sponsored by
Komas and winner of the Freedom Film Fesival 2006.
* Loh Yin San and Claudia Theophilus work in marketing
and the media, respectively.

Total running time: 94 min.

10:58 am  
Anonymous Anonymous said...

This is communist...

Inhuman Violence and State Terrorism under the Chinese Communist Party, Part II (Graphic Photos).....@ http://clearwisdom.net/emh/articles/2006/4/22/72293.html

12:04 pm  
Anonymous Anonymous said...

Let's see now. Lots of torture was practised in Afghanistan; perhaps someone would care to post pictures of them under the title "This is Islam ... " ?

1:29 pm  
Anonymous Anonymous said...

helloooo.....it's under attrocities of USA and Karzai's the sosialist/ communist now u see....hehehe...u lag 5 years behind...kekeke...this is an example of communist struggle...always lag behind time...only peasent and pariyah can be influenced by this kind of ideology...kwang...kwang...kwang....

4:13 pm  
Anonymous Anonymous said...

What's worse, a peasant and pariah or someone who can spell neither word? Obviously the result of a backward education system.

9:35 am  
Anonymous Anonymous said...

this is unrelated ...

last week i was browsing through my university's film collection, and i came across your film The Big Durian. how strange, finding a malay film in melbourne, and not back home.

what a film! a funny one too! and relevant as ever. thanks for making the film.

11:20 pm  
Anonymous Anonymous said...

Abang, jangan lupa Communist Party of Bangladesh:

http://www.cpbdhaka.org

5:09 am  
Anonymous Anonymous said...

Malayu Umno ini asasnya anjing fascis jepun dan penjajah british sama seperti boneka-boneka amerika sekarang di afghnistan dan iraq !

5:14 am  
Anonymous Anonymous said...

askar dan polis melayu yang mati itu mati bukan demi kemerdekaan negara tetapi sebagai anjing upahan british yang menindas rakyat kita sendiri. mereka ini tidak patut menerima simpati apa pun.

4:06 pm  
Anonymous Anonymous said...

melayu Umno yang bodoh telah tertipu oleh propaganda penjajah dan agen-agen mereka seperti Zam sepanjang 49 tahun. Apa yang benar ialah komunis-komunis sperti rashid maidin itu PERJUANG SEBENAR merdeka; askar-askar dan polis itu ANJING UPAHAN mentang rakyat senditi seperti boneka-boneka Amerika-Zionist di bumi Iraq dan Afghanistan sekarang.

10:50 pm  
Anonymous Anonymous said...

'Islam'anti-komunis yang digunakan oleh penjajah Orang Putih untuk menipu melayu adalah 'Islam' buatan London sama seperti 'Islam Hadhari' sekarang. Semua 'Islam-Islam' buatan Washington, London dan Canberra ini bukan ISLAM yang benar adan tulin. 'Islam-Islam' buatan manusia boleh tukar-tukar mengikut kehendak dan nafsu kapitalis antarabangsa.

4:09 am  
Anonymous Anonymous said...

Dr. Alias Mohamed nampaknya mendapat izajahnya daripada University Bullshit (UB) daripada Afrika Tengah.

Parti Komunis Malaya (PKM) adalah ditubuhkan dalam tahun 1930, bukan 1927.

6:42 pm  
Anonymous Anonymous said...

Dr. Alias Mohamed ini mungkin nama samaran atau nama palsu Zainuddin Maidin yang menang seorang British agen sulit kerana beliau pernah bertugas di BBC untuk programe Bahasa Melayu.

10:24 pm  
Anonymous Anonymous said...

Askar-askar, polis, SB and home guards yang melawan komunis-komunis mati sebagai anjing upahan penjajah kerana mereka berkhidmat untuk mempertahankan kepentingan-kepentingan penjajah Anglo-America di Malaya dan Borneo Utara. Komunis-komunis yang korban mati syahid kerana mereka lawan untuk rakyat dan kemerdekaan tanahair kita. Ini perbezaannya yang telah diputar-belitkan and disongsangkan oleh propaganda penjajah dan agen-agen sulit Melayu mereka.

10:56 pm  
Anonymous Anonymous said...

Si Mamak Zam ini kemungkinan besar dibiayai oleh puak kanan Amerika atau Jepun sebagai agen propaganda untuk menfitnah komunis tidak habis-habisan. Kemungkinan juga anak si Mamak ini pernah berkhidmat sebagai agen sulit regime Lee Kuan Yew untuk hancur mogok Utusan Melayu 1961-1962.

12:42 am  
Anonymous Anonymous said...

adakah Zam ini anak haram yang dilahirkan oleh emaknya yang dirogol oleh komunist Mat Indera ?

1:01 pm  
Anonymous Anonymous said...

adakah Zam ini anak haram yang dilahirkan oleh emaknya yang dirogol oleh komunist Mat Indera ?

1:02 pm  
Anonymous Anonymous said...

Zam ini kemungkinan besar dipenegaruhi oleh ajaran seasat seperti Falun Gong yang sebanarnya Barisan Bersar=tu CIA.

4:54 pm  
Blogger Amir Muhammad said...

[NOTE: The paper did not print the second article].

NST. 4 Jan

by Amir Muhammad

PAMPERED TRAINEES TOLD TO CARRY BUSES

Sick and tired of the “pampered, soft-bellied” bunch of new National Service trainees, the authorities have come up with a novel idea to toughen them up: Get them to lift and carry their buses all the way to the camps.

“I have never seen such a group of spineless crybabies in my life,” says Ministry spokesman Derus Mat Top. “Just because the bus is a half-day late, they act like it’s a big deal. What are these kids missing anyway, a pressing appointment with their Playstation or something? Or perhaps they need that extra time to find the cure for cancer?” he asks with inimitable sarcasm.

The wonderful aspect of this exercise is that buses do not need a valid permit to be bodily carried. In fact, the buses don’t even have to be in working order, since the engine doesn’t need to run. The drivers, some of whom don’t have valid licenses, can also take the day off in order to explore some caffeinated delights nearby.

“Getting them to carry buses to their training camps between 60 to 100 km away will be good exercise,” Derus gushes. “It does amazing things to your upper-body definition. Sharing the weight of the bus also instills the spirit of gotong royong that the National Service is all about. You know the way some airlines say that your vacation begins the moment you step on the plane? Well, in our case, your training begins the moment you step under the bus!”

A parent, when confronted by a TV crew, reluctantly agrees that carrying buses can have other benefits too. “In the beginning I thought the buses were there to transport my son to the camp,” says freelance PR manager Moses Boo. “But traversing the countryside very slowly on foot is a great way to appreciate the nation that is being served. Besides saving on fuel costs, the environment will also be spared the effects of a few dozen buses belching out fumes.”

When told that he needs to come up with one more benefit, he stammers, “By keeping the trainees’ hands occupied, the possibility of fist-fights breaking out during the training can be delayed by at least a few days.”

“The trainees here have it too easy,” Derus says while adjusting his beret. “People who do National Service in Singapore have to lay the MRT tracks that will take them to their destination. The ones in Taiwan have to swim across to China and back while repairing undersea cables. And do they complain? Not a bit. Here, kids want to be treated like tai tai in a spa. Well, the vacation is over.”

“But they will still have a lot of fun,” he hastens to add. “There are some great chain-gang tunes they will be taught to sing while they walk.”

None of the trainees was allowed to speak to this worthy organ even when we asked really nicely.


INCOMPLETE TOURISTS CREATE IMMIGRATION HEADACHE

A slight snag has hit the country’s efforts to attract 20.1 million tourists this year. This snag has to do with reaching the target number of arrivals at immigration checkpoints.

The relatively obscure Padang Panjang checkpoint shut down yesterday after it transpired that exactly 106.2 tourists came in through each turnstile. This was the stipulated number set out in the department’s Vision Plan for the year and the unfortunate officers had interpreted it too literally. As the checkpoint had seven operational counters – the other five being temporarily unavailable as the staff were still on vacation in Thailand - this brought the total number to 743.4 tourists.

“The trouble was due to a misunderstanding,” says a departmental spokeswoman who declined to be named for fear of further misunderstanding, although her name does begin with a vowel. “The people at each counters thought they could ‘close shop’ once they had 106.2 tourists. And so they did. This led to frustration on the part of potential visitors because they could no longer enter after that. So like that lah.”

It turns out that the premature closure was not the only source of concern at the checkpoint. “This is a bit hard to explain,” continues the anonymous spokeswoman while thoughtfully munching on a kuaci. “But it has to do with the 0.2 tourists.”

When asked to clarify, she says, “Well, the target says 106.2 tourists per turnstile. So after 106 tourists had gone through, the next person would be processed only 0.2 or one-fifth of the way before being allowed in. This may lead to confusion later on because that last tourist would be technically here on an 80% illegal basis. If that person is caught, four-fifths of him would be jailed!”

This esteemed organ was aghast. But she says, “We will submit a memo to the head of the department. Unfortunately he is not yet back from his holiday in Korea. This is the end of my anonymous statement. Except to say that we are all fully committed to improving Malaysian tourism.”


AMBER CHIA, THE LAST CHINESE WOMAN

Studies show that Sabah-born model and actress Amber Chia, 24, might become the only Malaysian Chinese woman left in this country by the year’s end.

“I am afraid there might not be any others,” says university researcher Kamala Devi. “Amber Chia was the main attraction on all three of the Malaysian Chinese films released widely last year. She was also prominently featured on almost all billboards and commercials.”

Indeed, who can forget the rustic appeal of The 3rd Generation, in which a patient and loving wife (Amber Chia) tries to deal with her wayward husband? Or the discreet charm of Possessed, where an amnesiac supermodel (Amber Chia) tries to piece together her shocking past? Or the thrill ride of Seed of Darkness, where a brilliant psychiatrist (Amber Chia) tries to deal with some unknown woman’s shocking past?

These are all indelible portraits that made viewers totally unaware of the others on the screen. If the Americans hadn’t taken it first, all three films could have been called Forever Amber.

A random street poll confirmed that the general public is unable to name any other Malaysian Chinese woman. “There’s at least another one,” says a deluxe chestnut hawker. “You know, the one who won that contest. Then there’s also that politician, the one who made a big deal out of some issue. I can’t remember their names. Or faces. Come to think of it, both could have been called Amber Chia.”

Conservationists express alarm that Amber Chia might be the last of an endangered species. “She needs to be closely monitored and perhaps kept in an enclosed space,” says scientist Dr Sayfool Bahari. “We need to find out how to propagate the species lest it be lost forever.”

***

5:22 pm  
Anonymous Anonymous said...

good luck on ur "Apa Khabar Orang Kampung" @ the 57th Berlinale under the "Forum" category for edgy films.

edgy yg macamana tu bro?

7:29 pm  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

10:14 am  
Blogger Amir Muhammad said...

I got no edge. I is cuddly all over.

12:56 pm  
Blogger Sagaladoola said...

Hi Amir,

I give you my full support for this film.

I think you will have a good career in producing "documentary" movies.

It is much needed in South East Asian countries like Malaysia.

Regards..
http://sagaladoola.blogspot.com

10:22 am  
Anonymous Amina said...

Featured Best XXX porn videos on xxxamster - Watch high quality amateur porn videos,Free HD sex videos ,HD quality Xxx Videos. Unlimited studio sex movies, XXX Mature Videos, XXX SEX videos, fresh porn videos, Hot Milf Sex Movies, Moms Porn Tube available at most popular adult agency.

12:22 am  
Blogger Unkown said...

Nice post - Watch high quality porn videos, Popular Sex Toys, Teen sex movies . Unlimited XXX Porn videos, Free porn movies, XXX SEX movies, XXX tube Videos, Porn Tube, Hot Sex porn movies available at most popular adult agency.

11:20 pm  

Post a Comment

<< Home